Επικοινωνία

Διεύθυνση: Αλιβέρι
  Εύβοια
  34500
  Ελλάδα
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  
Τηλέφωνο: 22230 22851
Fax: 22230 22851

Από τη φύση στο τραπέζι μας

 

 

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Θέμα:"Από τη φύση στο τραπέζι μας"

Διάρκεια : Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος.

Σχολικό Έτος : 2013-2014

Νηπιαγωγοί: Γκοτζαμάνη Σοφία (Ολοήμερο)

                 Τάτσιου Στέλλα   (Κλασικό)

                 Χουδετσανάκη Ευαγγελία (Ολοήμερο)

 

 

Γενικός Σκοπός

Η ανακάλυψη της αξίας των προϊόντων της

φύσης στη διατροφή μας, την προστασία

και τη σωστή ανάπτυξη του οργανισμού.

ΣΤΟΧΟΙ

?      Να αποκτήσουν γνώσεις και να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα και το ενδιαφέρον τους.

?      Να γνωρίσουν τα προϊόντα του τόπου μας, τις ευεργετικές τους ιδιότητες και τη χρήση τους στην παραδοσιακή διατροφή αλλά και ιατρική.

?      Να μάθουν για την προέλευση και την παραγωγή σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.

?      Να κατανοήσουν τις ανάγκες των ζώων και των φυτών σε σχέση με την καλλιέργεια και την παραγωγή τους.

   Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους με σχετικές λέξεις

 

 

 

?      Ν α εξασκηθούν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με το γραπτό και προφορικό λόγο.

?      Να αντλήσουν πληροφορίες από κείμενα, αφίσες, συσκευασίες προϊόντων.

?      Να δημιουργήσουν δικά τους πρωτότυπα κείμενα όπως προσκλήσεις, πίνακες, λίστες.

?      Να εμπλακούν σε μαθηματικές δραστηριότητες μέσα από μετρήσεις, ζυγίσματα. ποσότητες, αντιστοιχίσεις.

?      Να χρησιμοποιήσουν τον Η/Υ σε δραστηριότητες που σχετίζονται με το θέμα και να αντλήσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο.

?      Να αναπτυχθούν κοινωνικά μέσα από παιχνίδια.

?      Να αναγνωρίσουν τον άλλον ως συνεργάτη και να μάθουν να εργάζονται ομαδικά.

?      Να ευαισθητοποιηθούν για τους κινδύνους που απειλούν το περιβάλλον και να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι του,

?      Να εκφραστούν μέσα από το τραγούδι και τους παραδοσιακούς χορούς.

?      Να εκφράσουν μέσα από εικαστικές δραστηριότητες συναισθήματα ,να έρθουν σε επαφή με δημιουργίες καλλιτεχνών και να αναγνωρίσουν τα έργα τους βελτιώνοντας έτσι και τη δική τους αισθητική.

 ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

?      Αρωματικά φυτά και βότανα

?      Ξηροί καρποί

?      Ζωικά προϊόντα (Κρέατα- γαλακτοκομικά)

?      Λαχανικά και φρούτα

 

 Έναυσμα:

 

 

Με αφορμή το βήχα παιδιών  στην τάξη τα παιδιά αναρωτήθηκαν τι κάνουμε για να σταματήσει. Κάποια παιδιά είπαν ότι παίρνουν φάρμακο που τους γράφει ο γιατρός, άλλα ότι πίνουν ροφήματα που κάνει η μαμά  (φασκόμηλο ή τσάι ή χαμομήλι που μαλακώνουν το βήχα).

 Τα παιδιά ρωτήθηκαν που βρίσκουμε το φασκόμηλο ή το τσάι .

 Δόθηκαν οι απαντήσεις:

   -Τα αγοράζουμε από το σούπερ μάρκετ,

  ΄-από το μαγαζί με βιολογικά προϊόντα,

     - μαζεύουμε φασκόμηλο από την αυλή μας που έχει φυτέψει ο μπαμπάς,

    -το τσάι το μαζεύουμε από το βουνό κ.λ.π.

    -μας τα προσφέρει  η φύση.

 Την ώρα του φαγητού διαπίστωσαν ότι στο τραπέζι υπήρχαν κι άλλα προϊόντα που μας δίνει η φύση: μήλο, πορτοκάλι, μανταρίνι, μαρούλι λάχανο κ.λ.π.

 Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τα προϊόντα που μας προσφέρει η φύση.

 Η νηπιαγωγός προσπαθεί να ανακαλύψει τι ξέρουν τα παιδιά. Σε ένα μεγάλο χαρτί καταγράφει τις ιδέες τους.  

 Την άλλη μέρα  ρωτάει τα παιδιά, τι θα ήθελαν να μάθουν για τα προϊόντα της φύσης που βάζουμε στο τραπέζι μας και καταγράφει τα ερωτήματά τους.

 Πόσα βότανα υπάρχουν, πού βρίσκουμε τα φρούτα και τα λαχανικά, τι φτιάχνουμε με αυτά, πόσα πρέπει να τρώμε καθημερινά, τι άλλο μας προσφέρει η φύση;

Αρωματικά φυτά και βότανα

Φέραμε στο σχολείο μας αρωματικά φυτά κι βότανα , τα παρατηρήσαμε και τα μυρίσαμε.


Τα παιδιά έβαλαν τα χλωρά αρωματικά φυτά σε κυπελάκια και τα αποξηραμένα  σε βαζάκια, γράψαμε το όνομά τους, αντιστοίχισαν τα βαζάκια με τα καπάκια τους, τα μέτρησαν και έβαλαν το σωστό αριθμό.

 

 

 Διαβάσαμε τα βιβλία: Τα βότανα στην κουζίνα, 100 βότανα 1000 θεραπείες, Ο χειμώνας θέλει χάδια.

Συγκεντρώσαμε σε ένα μεγάλο χαρτί τις γνώσεις μας για τα δάφνη (το μύθο για τον Απόλλωνα και τη Δάφνη, τη χρήση της δάφνης ,σύνθετες λέξεις με τη λέξη δάφνη, αίνιγμα, η δάφνη στη θρησκεία)

 Συγκεντρώσαμε σε ένα μεγάλο χαρτί τις γνώσεις μας για το βασιλικό.(αίνιγμα, παροιμία, συνταγή, τραγούδια, ο βασιλικός στη θρησκεία ,εικόνες και το ποίημα που γράψαμε).

 

 

 

Αποφασίσαμε να κάνουμε βιβλίο για τα βότανα και αρωματικά φυτά. Γράψαμε τις φαρμακευτικές τους ιδιότητες και τη χρήση τους στη μαγειρική.

 

 

 

Στο κλασικό τμήμα δώσαμε στο βιβλίο τον τίτλο "Aρωματικά φυτά και βότανα" γράψαμε στον υπολογιστή το εξώφυλλο το εκτυπώσαμε και το ζωγραφίσαμε.


 Στο ολοήμερο τμήμα δώσαμε τον τίτλο :"Η τροφή σου είναι το φάρμακό σου" τον γράψαμε στο εξώφυλλο και το ζωγραφίσαμε.

 

 

Κάναμε καλλιτεχνικές δημιουργίες με αρωματικά φυτά και βότανα

 

 

 

 

Φέραμε στο σχολείο προϊόντα (υγρό σαπούνι, σαπούνι, οδοντόκρεμα, τσίχλες, κ.λ.π.) με αρωματικά φυτά και βότανα τα μυρίσαμε και τα χρησιμοποιήσαμε

 

Αποφασίσαμε να εξοπλίσουμε το μαγαζάκι μας με βότανα και αρωματικά φυτά καθώς και διάφορα προϊόντα που έχουν βότανα και αρωματικά φυτά:

Bάλαμε τα βότανα και αρωματικά φυτά σε βαζάκια και γράψαμε το όνομά τους.

Στο κλασικό τμήμα γράψαμε τον τιμοκατάλογο στον υπολογιστή με τα προϊόντα , τον αριθμό των κερμάτων και την τιμή τους, 


 

 

Τον εκτυπώσαμε και δίπλα σε κάθε προϊόν κολλήσαμε το αρωματικό φυτό ή βότανο, ή εικόνα του προϊόντος που βρήκαμε στο διαδίκτυο

την ταμπέλα για το μαγαζάκι  και το ονομάσαμε:
?Γεύσεις και αρώματα από τη φύση?, την εκτυπώσαμε και την πλαστικοποιήσαμε.


  Στολίσαμε το μαγαζάκι μας

 Στο ολοήμερο τμήμα κάναμε και δικά μας προϊόντα με αρωματικά φυτά και βότανα,

 

 

ονομάσαμε το μαγαζάκι μας "Το φαρμακείο της φύσης". Αποφασίσαμε να κάνουμε εγκαίνια και προσκαλέσαμε τα παιδιά του κλασικού τμήματος να παρευρεθούν .

και οι αγοραπωλησίες άρχισαν

 Κάναμε ροφήματα και τα γευτήκαμε με μέλι : χαμομήλι, τσάι, φασκόμηλο.

 Γράψαμε πίνακες αναφοράς με τα βότανα και τα αρωματικά φυτά

 

Κολλήσαμε αρωματικά φυτά και βότανα στο φυτολόγιο και γράψαμε το όνομά τους.

 

 

 

Μυρίσαμε τα βότανα και αρωματικά φυτά και κάναμε πίνακα προτίμησης και καταγράψαμε τα αποτελέσματα

 

 

 Αρωματίσαμε το ελαιόλαδο με αρωματικά φυτά

 

 

Αποφασίσαμε να κάνουμε βραχόκηπο με αρωματικά φυτά και βότανα.



Φέραμε παλιά μποτάκια και παλιά λάστιχα, τα βάψαμε και φυτέψαμε αρωματικά φυτά ,βότανα και λουλούδια.

Μιλήσαμε για τον Ασκληπιό, τον κήπο του Ιπποκράτη και παρατηρήσαμε τις εικόνες.

 

Είπαμε παροιμίες και αινίγματα

 Παροιμίες:

?      Βασιλικός κι αν μαραθεί, την μυρωδιά την έχει.

?      Για χάρη του βασιλικού ποτίζεται και η γλάστρα

?      Όποιος δε θέλει να πεθάνει, τρώει φασκόμηλο το Μάη

Αίνιγμα

Έχω το χρώμα της ελπίδας,

 πλέκω στεφάνια της πατρίδας.

Μα ξεπεσμός, σωστή ζαλάδα

με βάζουν κάποτε στη φασουλάδα.

 Τι είναι;

                                                      Η δάφνη

         

 Τραγουδήσαμε τραγούδια και τα χορέψαμε

 

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Βασιλικός θα γίνω

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Μάνα σγουρός βασιλικός

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Σγουρέ βασιλικέ μου

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Ο δεντρολίβανος

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Δυόσμος και βασιλικός

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Δυόσμος και κανέλα

<!--[if !supportLists]-->?      <!--[endif]-->Γιαρέμ  γιαρέμ

 

 

ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ

 

Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής του Βαν Γκονγκ με την αμυγδαλιά.

 

 

Κάναμε τις  δικές μας αμυγδαλιές.

Κάναμε ανθρωπάκια και κούκλες με ξηρούς καρπούς

 

Στολίσαμε το καπέλο με ξηρούς καρπούς

 

 

 

Κάναμε μαθηματικές δραστηριότητες με ξηρούς καρπούς

 


Παρατηρήσαμε στο χάρτη της Ελλάδας τα μέρη που ευδοκιμούν οι καρποί.

Τα σύκα στην Κύμη, στην Αίγινα τα φιστίκια  Αιγίνης

Στο ολοήμερο τμήμα σχεδιάσαμε το δικό μας επιτραπέζιο παιχνίδι

 

Στο κλασικό τμήμα κάναμε το  επιτραπέζιο παιχνίδι στον υπολογιστή ,το εκτυπώσαμε και το παιχνίδι άρχισε.

 Κάναμε πίνακα αναφοράς με τους ξηρούς καρπούς

 

Γράψαμε σύνθετες λέξεις 

Κάναμε χαλβά  Γράψαμε τη συνταγή , φέραμε τα υλικά και τον γευτήκαμε,

σοκολατάκια με ξηρούς καρπούς και κεράσαμε και τους γονείς

Είπαμε αινίγματα και παροιμίες 

Αίνιγμα

   Ένα σπίτι στρογγυλό, έχει νύφη και γαμπρό πεθερά και πεθερό.

Τι είναι; το καρύδι

 Παροιμία:   Για να φας αμύγδαλο πρέπει να το σπάσεις

 Τραγουδήσαμε τραγούδια και τα χορέψαμε:

Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά

 Αμυγδαλάκι τσάκισα

 

ΖΩΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ (ΚΡΕΑΤΑ-ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ)

 

 

Αποφασίσαμε να επισκεφτούμε τον κρεοπώλη της γειτονιάς μας τον κ. Γιώργο.
Καταγράψαμε τις ερωτήσεις που θα του κάναμε.

 

 

 Ο κύριος Γιώργος με χαρά απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των παιδιών.

Παρατηρήσαμε τους τιμοκατάλογους  συγκρίναμε τις τιμές .
Ποιο είναι πιο ακριβό; Το αρνάκι ή το κοτόπουλο;

 

 

 

 

 

 Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο τα παιδιά ζωγράφισαν την επίσκεψή μας στον κρεοπώλη.

 Καταγράψαμε ότι είδαμε στο κρεοπωλείο.

 Κάναμε πίνακα αναφοράς με τα καταστήματα που αγοράζουμε διάφορα προϊόντα.

 

Η μητέρα ενός παιδιού μας έφερε κρέας από τα ζώα της κοτόπουλο και χοιρινό . Αποφασίσαμε να το ψήσουμε . 

Το νοστιμίσαμε με διάφορα προϊόντα που μας προσφέρει η φύση.δεντρολίβανο, φρέσκια ρίγανη, φασκόμηλο, λεμόνια, αρωματισμένο λάδι, αλάτι κ.λ.π.

Οι γονείς έφεραν  λαχανικά και κάναμε σαλάτες, ψωμί, τυρί που φτιάχνουν οι ίδιες από το γάλα των ζώων τους, πατάτες από τον κήπο τους ψητές.

 

Μμμμ!!!!Όλα από τη φύση πεντανόστιμα!!! Καλή μας όρεξη!!!

 

Φέραμε στο σχολείο διάφορα τυριά,(φέτα , γραβιέρα, ανθότυρο, κασέρι, ροκφόρ,) είπαμε τα όνομά τους, τα γευτήκαμε και κάναμε έρευνα για τις προτιμήσεις μας

.

Η μητέρα ενός παιδιού μας έφερε γάλα από τα πρόβατά της και αποφασίσαμε να κάνουμε κρέμα.

Φέραμε και τα άλλα υλικά και ετοιμάσαμε την κρέμα. Γράψαμε την συνταγή.

 Κάναμε και μυζήθρα!!!

 

?Όταν το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε, καλέσαμε τους γονείς στο σχολείο μας και τους παρουσιάσαμε τις δραστηριότητες των παιδιών που πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια του προγράμματος με προβολή powerpoint.

Καλέσαμε και την κυρία Διαμάντω την διατροφολόγο να μιλήσει για την υγιεινή διατροφή των παιδιών . Οι γονείς υπέβαλλαν ερωτήσεις και απορίες σχετικές με την σωστή διατροφή των παιδιών τους και έλαβαν τις κατάλληλες απαντήσεις

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

?       Στη διάρκεια του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν πολλαπλές και ποικίλες δραστηριότητες μέσα από τις οποίες επιτεύχθηκαν οι στόχοι που είχαμε θέσει.

 

?      Τα νήπια γνώρισαν βασικά προϊόντα της φύσης καθώς και την αξία τους στη διατροφή, την προστασία και τη σωστή ανάπτυξη του οργανισμού.

 

?      Ο βιωματικός τρόπος με τον οποίο προσέγγισαν τις θεματικές ενότητες έδωσε ευκαιρίες για παρατήρηση, πειραματισμούς και έρευνα.

 

?      Οι μαθητές ήρθαν σε άμεση επαφή με διάφορα προϊόντα τα οποία δοκίμασαν, ερεύνησαν και αξιοποίησαν ώστε να αναγνωρίσουν τις ιδιότητες τους.

 

?     Ευαισθητοποιήθηκαν για θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη των προϊόντων και συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος ώστε σταδιακά να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι του.

 

?      Ανέπτυξαν αρκετές εικαστικές δραστηριότητες μέσα από τις οποίες εκφράστηκαν συναισθηματικά και ανέπτυξαν πρωτότυπες ιδέες και ταλέντα.

 

?      Ήρθαν σε επαφή με δημιουργήματα μεγάλων καλλιτεχνών και βελτίωσαν την προσωπική τους αισθητική.

 

?      Εμπλούτισαν τον προφορικό τους λόγο και χρησιμοποίησαν αρκετές πληροφορίες για να δημιουργήσουν δικά τους πρωτότυπα δείγματα γραφής.

 

?      Η οργάνωση και εξέλιξη των δραστηριοτήτων πρόσφερε δυνατότητες για ανάπτυξη μαθηματικών σχέσεων μέσα από μετρήσεις υλικών, συγκρίσεις μεγεθών, αντιστοιχίσεις ,παρατηρήσεις που αφορούν το χώρο ,το χρόνο και τις σχέσεις μεταξύ των αντικειμένων.

 

?      Χρησιμοποίησαν τεχνολογικά μέσα για την κατασκευή παιχνιδιών, για την παρουσίαση και ολοκλήρωση των εργασιών τους και άντλησαν πληροφορίες από το διαδίκτυο για τις έρευνες τους.

 

?      Εξασκήθηκαν στο να κάνουν προβλέψεις για τη σύσταση και τις ιδιότητες των υλικών και να εξάγουν συμπεράσματα μετά τον πειραματισμό και τη χρησιμοποίηση τους.

 

?      Γνώρισαν παραδοσιακά προϊόντα του τόπου μας και τον τρόπο παραγωγής και αξιοποίησης τους σε διάφορα μέρη της πατρίδας μας.

 

?      Εργάστηκαν ομαδικά και αναγνώρισαν την αξία της συνεργασίας για την επίτευξη κοινών σκοπών.

 

?      Στη διάρκεια του προγράμματος πραγματοποιήθηκε επίσκεψη σε επαγγελματικό χώρο αλλά και ειδικών στο Νηπιαγωγείο που πρόσφεραν με τη γνώση και την εμπειρία τους στο θέμα.

 

?      Δημιουργήθηκαν γωνιές που   συντέλεσαν στην κατάκτηση των γνώσεων.

 

?       Έγιναν έρευνες και  καταγραφές σε πίνακες αναφοράς και διπλής εισόδου.

 

?      Η εμπλοκή τους στο συγκεκριμένο θέμα έδωσε αφορμή ώστε σταδιακά να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην προσωπική τους διατροφή και ανάπτυξη του οργανισμού.

 

?      Δόθηκε σε κάθε παιδί ένα αναμνηστικό dvdμε φωτογραφίες από τις δραστηριότητες του προγράμματος καθώς και από άλλες θεματικές ενότητες που πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς συνοδευόμενες με ανάλογα τραγούδια που τραγουδήσαμε.

 

?      .Δυσκολίες σε σχέση με τις μετακινήσεις των παιδιών στέρησαν περισσότερες εξωτερικές επισκέψεις που θα πρόσφεραν επιπλέον εμπειρίες για την πληρέστερη βιωματική προσέγγιση του θέματος.

 

·         Η συνεργασία με εξωτερικούς φορείς αποτέλεσε σημαντικό κομμάτι για την εξέλιξη του προγράμματος.

 

·         Η σημαντικότερη ήταν εκείνη των γονέων σε όποια βοήθεια ή συμμετοχή τους ζητήθηκε ,καθώς η συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους γονείς αποτελεί προϋπόθεση για μια επιτυχημένη εκπαιδευτική διαδικασία

 

·         Τέλος το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στους γονείς και ενημερώθηκαν για τις δραστηριότητες των παιδιών τους και την πορεία του προγράμματος Η διατροφολόγος που παρευρισκόταν στη συνάντηση ενημέρωσε και απάντησε στις ερωτήσεις  των γονέων σχετικά με την υγιεινή διατροφή των παιδιών

 

 

 

 

January 2021
M T W T F S S
week 53 1 2 3
week 1 4 5 6 7 8 9 10
week 2 11 12 13 14 15 16 17
week 3 18 19 20 21 22 23 24
week 4 25 26 27 28 29 30 31