Επικοινωνία

Διεύθυνση: Αλιβέρι
  Εύβοια
  34500
  Ελλάδα
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  
Τηλέφωνο: 22230 22851
Fax: 22230 22851

Ανακύκλωση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΘΕΜΑ: «Ανακύκλωση»

Σχολικό Έτος : 2012-2013

2o Νηπ/γείο Αλιβερίου

Διάρκεια : Ένα τρίμηνο (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος).

Νηπιαγωγοί: Δούλου Μαργαρίτα,(Ολοήμερο)

               Στουπή Σταυρούλα, (Ολοήμερο)

               Τάτσιου Στέλλα.       (Κλασικό)

Έναυσμα  Το έναυσμα δόθηκε όταν ένα παιδί αναρωτήθηκε την ώρα του πρωινού φαγητού τι να κάνουμε με το κεσεδάκι από το γιαούρτι του. Κι άλλα παιδιά είχαν γιαούρτι για πρωινό και όλα μαζί αποφάσισαν να τα πλύνουμε και να τα αξιοποιήσουμε σε δραστηριότητες του σχολείου μας. Ακούστηκαν πολλές απόψεις: Να βάζουμε μπογιές για να ζωγραφίζουμε , να βάζουμε τα λεφτά στο μαγαζάκι μας , να βάζουμε τα κομμάτια από τα δικά μας παζλ , κ.λ.π

Στόχοι ?επιδιώξεις

--Να συνειδητοποιήσουν την σπουδαιότητα της ανακύκλωσης για την προστασία του    περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση των πρώτων υλών
--Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση
--Να αναγνωρίζουν το σύμβολο της ανακύκλωσης
--Να κατανοήσουν την σημασία της γραφής ως μέσον μεταφοράς
   πληροφοριών
--Να ενθαρρύνονται να γράφουν όπως μπορούν
--Να ομαδοποιούν αντικείμενα
--Να απαριθμούν αντικείμενα
--Να αναγνωρίζουν αριθμητικά σύμβολα
--Να συνεργάζονται και να δίνουν λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν
--Να χρησιμοποιούν δημιουργικά  διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά
--Να κατανοήσουν ότι τίποτε δεν είναι άχρηστο
--Να έρθουν σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες
--Να καλλιεργηθεί η διάθεσή τους για πειραματισμό

Η νηπιαγωγός ενθαρρύνει τα παιδιά να εκφράσουν τις γνώσεις τους σχετικά  με την ανακύκλωση. Στο κέντρο ενός χαρτιού Α3 γράφει το θέμα και ολόγυρα σημειώνει ότι γνωρίζουν για την Ανακύκλωση. Στο κάθε τι που λένε ζωγραφίζουν και κάτι αντίστοιχο. Την επόμενη μέρα ξαναμιλούν για το θέμα και τα παιδιά λένε τι θα ήθελαν να μάθουν για την ανακύκλωση και πάλι ζωγραφίζουν κάτι αντίστοιχο.

 

 

 

 

 

Δραστηριότητες

·         Δημιουργήσαμε μια βιβλιοθήκη με βιβλία σχετικά με την ανακύκλωση.

  • Ανακύκλωση, Εκδ. Άγκυρα
  • Δώσ' μου μια δεύτερη ευκαιρία,Εκδ. Διάπλαση
  • Τα απορρίμματα, Εκδ. Πατάκη
  • Μια μικρή γοργόνα πως να ζήσει στο Σκουπιδονήσι, Εκδ. Πατάκη
  • Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια, Εκδ. Πατάκη
  • Το Βρωμοχώρι, Εκδ.. Κέδρος
  • Ντενεκεδούπολη, Εκδ. Κέδρος

·         Στο σχολείο μας έχουμε το σωλήνα ανακύκλωσης μπαταριών και τα παιδιά έφερναν από το σπίτι τους  μπαταρίες για ανακύκλωση.

·         Καλέσαμε τον αρμόδιο για την ανακύκλωση από το δήμο μας  και μίλησε στα παιδιά, για το πώς γίνεται στο δήμο μας η ανακύκλωση , πως πρέπει και ποια υλικά ανακυκλώνονται, που πάνε μετά τα σκουπίδια από τους  μπλε κάδους, αν έχουμε χωματερή στην πόλη μας, τι κερδίζουμε με την ανακύκλωση και έλυσε απορίες των παιδιών σχετικά με το θέμα μας.

·  Επισκεφτήκαμε και παρατηρήσαμε τον μπλε κάδο ανακύκλωσης που βρίσκεται κοντά στο σχολείο μας, παρατήρησαν την αυτοκόλλητη αφίσα που υπάρχει εκεί και μιλήσαμε για τα απορρίμματα που ανακυκλώνονται. Παρατήρησαν και τον γκρι κάδο και είπαμε ποια σκουπίδια ρίχνουμε  σ?αυτόν.

 

·         Έξω από τους κάδους τα παιδιά είδαν σκουπίδια πεταμένα. Όταν πήγαμε στην τάξη τα κατέγραψαν.

·         Αποφασίσαμε να κάνουμε κι εμείς τους τρεις κάδους (μπλε, κόκκινο, κίτρινο, για χαρτί, πλαστικό και αλουμίνιο αντίστοιχα).Συμφωνήσαμε  όχι γυαλί για λόγους ασφάλειας. Βάψαμε χαρτόκουτα μεγάλα, κατεβάσαμε απο το διαδίκτυο αντίστοιχες εικόνες με τα ανακυκλώσιμα υλικά και το σήμα της ανακύκλωσης για κάθε κάδο, γράψαμε το υλικό που θα πετάμε. Τις πλαστικοποιήσαμε και τις κολλήσαμε στον αντίστοιχο κάδο

 

 

·         Συγκεντρώσαμε στο σχολείο μας ανακυκλώσιμα υλικά, για να τα επαναχρησιμοποιήσουμε (Σε κατασκευές , παιχνίδια κ.λ.π. )

Ομαδοποίησαν ανακυκλώσιμα υλικά.

·         Εξοπλίσαμε το μαγαζάκι μας με ανακυκλώσιμα κουτιά, γράψαμε τον τιμοκατάλογο και αρχίσαμε τις αγοραπωλησίες .

·         Διαβάσαμε το βιβλίο: « Το Βρωμοχώρι» της Σοφίας Ζαραμπούκα, εκδόσεις Κέδρος. Αποφασίσαμε το κουτιά από τα φάρμακα που είχαμε στο μαγαζάκι μας όταν κάναμε το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας : «Το σώμα μας» ,να τα χρησιμοποιήσουμε για την μακέτα μας : «Το Καθαροχώρι». Τα παιδιά κόλλησαν στα κουτιά χαρτί Α4 και τα ζωγράφισαν Έτσι έφτιαξαν σπίτια, σχολείο, πλατεία, δρόμους, φανάρια, κάδους ανακύκλωσης, αυτοκίνητα, έβαλαν και τα ανθρωπάκια από τη γωνιά του οικοδομικού υλικού και το Καθαροχώρι ήταν έτοιμο για παιχνίδι.

 

 

 

·     Το  Ταξίδι της ανακύκλωσης: μακέτα με το ταξίδι των ανακυκλώσιμων υλικών από τον τόπο που τα αγοράζουμε έως το εργοστάσιο ανακύκλωσης.

 

·         Έκαναν παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά (χαρτόκουτα διαφόρων μεγεθών, μπουκάλια, ποτήρια  πλαστικά, κουτιά αλουμινίου, αλουμινόχαρτα,)  : αυτοκίνητα, νταλίκες, φορτηγά, ρομπότ, μουσικά όργανα,  γκαράζ, πεταλούδες, αράχνες, πύραυλο, τηλέφωνα, σπιτάκια, βάρκες και καραβάκια.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 ·         Οι πασχαλινές κατασκευές ήταν με ανακυκλώσιμα υλικά. (βλ. δραστηριότητες : «Ήρθε πάλι η Πασχαλιά», για το κλασικό τμήμα και «Πασχαλινές δημιουργίες» για το ολοήμερο τμήμα)

·         Κατασκευές : Κούκλες  α) με εφημερίδες  ,  β) με κάλτσες , γ) με ντενεκεδάκια. Γλάστρες α) από πλαστικά ποτήρια που φύτεψαν φακές β) από πλαστικά μπουκάλια που κόψαμε, βάψαμε και για βάση βάλαμε  cd, και φυτέψαμε βασιλικούς. Με  πλαστικά  και χάρτινα πιάτα από γενέθλια των παιδιών που γιόρτασαν στο σχολείο μας έκαναν κολάζ με κομματάκια από εφημερίδες και περιοδικά. Έβαψαν  χάρτινα πιάτα και έκαναν φρούτα (καρπούζια), πρόσωπα, καραβάκια, ομπρέλες . Κάδρα από διάφορα κουτιά που άνοιξαν και εκφράστηκαν δημιουργικά μέσα από τη ζωγραφική. Έβαψαν γυάλινα βάζα και τα διακόσμησαν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Βρήκαμε λέξεις που σχετίζονται με την ανακύκλωση, τις έγραψαν καθώς και τα υλικά που ανακυκλώνονται  και ζωγράφισαν ή κόλλησαν δίπλα κάτι αντίστοιχο. 

·         Στα παιδιά δόθηκαν φύλλα εργασίας για εμπέδωση, στο τέλος του προγράμματος και στο τέλος της σχολικής χρονιάς:  «Το αλφαβητάρι της Ανακύκλωσης». Κατεβάσαμε εικόνες από το διαδίκτυο και έγραψαν το πρώτο γράμμα της κάθε λέξης.

Στο ολοήμερο τμήμα τα παιδιά έγραψαν τα γράμματα και ζωγράφισαν κάτι που να αρχίζει από αυτό το γράμμα.

Παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα.

 

 

 

·         Eπίσης δόθηκαν και φύλλα εργασίας για εμπέδωση μαθηματικών εννοιών.

 

 

·         Διαβάσαμε το βιβλίο :» Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια». Αποφασίσαμε να κάνουμε κι εμείς κομποστοποίηση  . Γράψαμε γράμμα στον κ. Γιάννη τον ξυλουργό και πατέρα μιας μαθήτριάς μας να μας κατασκευάσει έναν μικρό κάδο για να κάνουμε κομπόστ και να το χρησιμοποιούμε στον κήπο μας ή στις γλάστρες του σχολείου μας. Ο κύριος Γιάννης ανταποκρίθηκε με χαρά και σε λίγες μέρες μας έφερε τον κάδο. 

 

·         Παιχνίδια στην αυλή με ανακυκλώσιμα υλικά: α) Γκρεμίζουν τον πύργο με τα ντενεκεδάκια και τον τοίχο με πλαστικά μπουκάλια γεμάτα νερό με την μπάλα. β) Κόψαμε από πλαστικές σακούλες λουρίδες και τις κάναμε ουρές και κυνηγούσε το ένα το άλλο. Νικητής αναδείχτηκε όποιος είχε μαζέψει τις περισσότερες ουρές. γ) Σκυταλοδρομία με πλαστικό κουτάλι (από γενέθλια) με αμύγδαλο επάνω δ)Προσπαθούν να περάσουν τους κρίκους στο λαιμό γυάλινων μπουκαλιών. ε) Ταΐζουν τον κλόουν από χαρτόκουτο με μπάλες από εφημερίδες. ζ) Παίζουν διάφορα παιχνίδια με εφημερίδες

 

 

 

 

 

 

 

 

·       Πειραματίστηκαν με μαγνήτες και διάφορα υλικά από μέταλλο ,αλουμίνιο, χαρτί, πλαστικό, γυαλί, όπως κλειδιά, συνδετήρες, κέρματα, ντενεκεδάκια, βαζάκια, κομμάτια χαρτιού, ξυλομπογιές, μαρκαδόρους, ξύστρες κ.λ.π. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι οι μαγνήτες έλκουν  διάφορα υλικά και άλλα όχι, και οι αντίθετοι πόλοι έλκονται  και οι όμοιοι απωθούνται. Προβληματίστηκαν, συζήτησαν, έβγαλαν τα συμπεράσματά τους. 

 

·         Ετοιμάσαμε αφίσα με θέμα την ανακύκλωση για να δώσουμε το μήνυμα στους γονείς και στους συμπολίτες μας. Τα παιδιά ζωγράφισαν και έγραψαν τα μηνύματά τους για την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος. Την βγάλαμε σε πολλά αντίγραφα και τα κολλήσαμε στην εξώπορτα του σχολείου μας, και σε κεντρικά μαγαζιά του Αλιβερίου όπου εργάζονται γονείς των παιδιών.

 

Πετάξαμε τα σκουπίδια που συγκεντρώσαμε στους κάδους ανακύκλωσης του σχολείου μας σε αυτούς του δήμου μας

Τέλος οργανώσαμε συγκέντρωση γονέων στο σχολείο μας και οι εκπαιδευτικοί παρουσιάσαμε με προβολή powerpointστους γονείς τον τρόπο που δουλέψαμε με τα παιδιά το θέμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης : «Ανακύκλωση» και τις δραστηριότητες των παιδιών. Οι γονείς είδαν και τα έργων των παιδιών που εκθέσαμε με την βοήθειά  τους στο χώρο του σχολείου μας.


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση αφορά την επίτευξη των στόχων που θέσαμε κατά την διάρκεια της θεματικής ενότητας . Είναι διαρκής σε όλη τη μαθησιακή διαδικασία, άρα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής σχολικής ζωής.

Σκοπός της είναι η ανατροφοδότηση της εκπαιδευτικής δράσης, ο στοχασμός, η βελτίωση .

Οι  βασικοί στόχοι του προγράμματος που τέθηκαν εξ αρχής ήταν:

Α)  Ν α αποκτήσουν τα παιδιά θετική στάση και συμπεριφορά απέναντι στο περιβάλλον

Β) Να αναγνωρίζουν ποια προϊόντα ανακυκλώνονται και να τα ξαναχρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους

Γ) ) Να κατανοήσουν την έννοια της ανακύκλωσης και πως αυτή συνδέεται με την προστασία του περιβάλλοντος

Επιτεύχθηκαν με μια σειρά από δραστηριότητες που προέκυψαν από τα ίδια τα παιδιά περνώντας από τους τομείς του ανατολικού προγράμματος.

?Οσον αφορά τη γλωσσική έκφραση τα παιδιά συμμετείχαν σε συζητήσεις με θέμα την ανακύκλωση, αντάλλαξαν απόψεις, συγκέντρωσαν  πληροφορίες και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους.

·         Διάβασαν βιβλία, ανέφεραν τη διαδοχική σειρά των γεγονότων χρησιμοποιώντας λέξεις όπως : πρώτα, μετά, ύστερα ( χρονική αλληλουχία)

·         Έμαθαν να αναγνωρίζουν το σύμβολο της ανακύκλωσης και να το σχεδιάζουν , να αναγνωρίζουν σχετικές λέξεις με την ανακύκλωση και να τις χρησιμοποιούν στις δραστηριότητές τους.

·         Τέλος κατανόησαν τη σημασία της γραφής ως μέσο επικοινωνίας μέσα από τη δημιουργία αφίσας και γραμμάτων. Ανέπτυξαν τη λεπτή τους κινητικότητα μέσα από φύλλα εργασίας και ενθαρρύνθηκαν να γράφουν όπως μπορούν.

·         Στα μαθηματικά τα παιδιά παρατήρησαν, ομαδοποίησαν υλικά, κατανόησαν τα αριθμητικά σύμβολα μετρώντας τα αντικείμενα της κάθε ομάδας, έκαναν καταγραφή και αντιστοίχισαν τα αντικείμενα με τους σωστούς κάδους ανακύκλωσης, πειραματίστηκαν με μαγνήτες

·         Έπαιξαν ομαδικά παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά και αντιλήφθηκαν την ανάγκη εφαρμογής των κανόνων καθώς και της συνεργασίας.

·         Μέσα όμως από τα ομαδικά παιχνίδια και τη συνεργασία, τα παιδιά κατάφεραν να αποκτήσουν και σωματικό αυτοέλεγχο καθώς και συντονισμό των κινήσεών τους.

·         Σεβάστηκαν τη διαφορετικότητα και αντιλήφθηκαν ότι το κάθε παιδί έχει τα δικά του ενδιαφέροντα και τις δικές του κινητικές ικανότητες και προτιμήσεις.

·         Αλληλεπίδραση όμως υπήρξε και με το φυσικό περιβάλλον καθώς τα παιδιά κατάφεραν να παρατηρήσουν να πειραματιστούν και να ανακαλύψουν διάφορα υλικά τα οποία χρησιμοποίησαν και στο παιχνίδι και στις δραστηριότητές τους.

·         Κατά τη διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά κατάφεραν να εκφραστούν δημιουργικά με διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά.

·         Έφτιαξαν κούκλες από εφημερίδες , κάλτσες και μεταλλικά κουτιά, μακέτες, κάδρα από χάρτινα κουτιά όπως και αυτοκίνητα και διάφορα άλλα παιχνίδια τα οποία χρησιμοποίησαν στο παιχνίδι τους.

·         Κατασκευές διακοσμητικές από πλαστικά πιάτα, κυπελάκια και μπουκάλια, καθώς και από γυάλινα μικρά βαζάκια.

·         Με ανακυκλώσιμα υλικά που συγκέντρωσαν στο σχολείο δημιούργησαν αυτοσχέδια μουσικά όργανα πειραματίστηκαν με τους ήχους, έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν τραγούδια για την ανακύκλωση.

·         Τέλος σημαντική ήταν και η επαφή με τις νέες τεχνολογίες τις οποίες χρησιμοποίησαν όποτε έκριναν σκόπιμο όπως για την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο και έμαθαν τη λειτουργία του πλαστικοποιητή για τις δημιουργίες τους

·         Σημαντικοί σε όλη αυτήν την προσπάθεια των εκπαιδευτικών και των παιδιών ήταν και οι εξωτερικοί φορείς οι οποίοι συνέβαλαν με τη σειρά τους στην υλοποίηση της προσπάθειας σε απόλυτη συνεργασία.

·         Η ουσιαστικότερη όμως εμπλοκή ήταν εκείνη των γονέων σε όποια βοήθεια ή συμμετοχή τους ζητήθηκε, καθώς η συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους γονείς αποτελεί προϋπόθεση για μια επιτυχημένη εκπαιδευτική διαδικασία.

·         Τέλος σε συγκέντρωση γονέων που έγινε στο σχολείο μας , έγινε από τις εκπαιδευτικούς παρουσίαση της δουλειάς των παιδιών και των δραστηριοτήτων τους σχετικά με το θέμα  ?Ανακύκλωση? εφόσον οι χώροι του σχολείου μας δεν είναι κατάλληλοι ώστε να γίνει αυτή η παρουσίαση από τα παιδιά.

March 2024
M T W T F S S
week 9 1 2 3
week 10 4 5 6 7 8 9 10
week 11 11 12 13 14 15 16 17
week 12 18 19 20 21 22 23 24
week 13 25 26 27 28 29 30 31