Επικοινωνία

Διεύθυνση: Αλιβέρι
  Εύβοια
  34500
  Ελλάδα
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  
Τηλέφωνο: 22230 22851
Fax: 22230 22851

Το σώμα μας

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΘΕΜΑ: «Το σώμα μας»

Σχολικό Έτος : 2012-2013

2o Νηπιαγωγείο Αλιβερίου

Νηπιαγωγοί:         Δούλου Μαργαρίτα

                     Στουπή Σταυρούλα

                     Τάτσιου Στέλλα

 

Διάρκεια : Ένα τρίμηνο (Ιανουάριος ,Φεβρουάριος, Μάρτιος).

Έναυσμα

Το έναυσμα δόθηκε από τις ιώσεις που περνούσαν τα παιδιά τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου . Αναρωτιούνται γιατί αρρωσταίνουμε, γιατί έχουμε πυρετό, συνάχι , βήχα κ.λ.π. Έτσι αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με το παραπάνω θέμα και τα δυο τμήματα του σχολείου (κλασικό και ολοήμερο) και να λύσουν πολλές από τις απορίες τους .

Στόχοι- επιδιώξεις :

 -    Να διευρύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με το σώμα και τις λειτουργίες του
 -    Να αναλαμβάνουν δραστηριότητες και να μάθουν να συνεργάζονται
-     Να γνωρίσουν επαγγέλματα που σχετίζονται με το σώμα
-     Να παρατηρούν έργα τέχνης σχετικά με το σώμα  να τα περιγράφουν και να εντοπίζουν  σ?αυτά θέματα και αντικείμενα
-    Να νοιώσουν τη χαρά της δημιουργίας
-    Να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μέσον -επικοινωνίας και  μεταφοράς πληροφοριών 
-    Να ενθαρρυνθούν να γράφουν όπως μπορούν
-    Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο

Να κάνουν μετρήσεις (βάρος , ύψος)
Να ομαδοποιούν να διατάσσουν και να ταξινομούν
Να χρησιμοποιούν πίνακες διπλής εισόδου
-  Να απαριθμούν αντικείμενα

-  Να γνωρίσουν τους αριθμούς και τα σύμβολά τους
Να συνειδητοποιήσουν  την μοναδικότητά τους αλλά και να εντοπίσουν τις ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους και να τις σέβονται,
Να μάθουν βασικούς κανόνες υγιεινής και προστασίας του σώματός τους
Να κατανοήσουν την αξία της υγιεινής διατροφής και άσκησης.

Η νηπιαγωγός βοηθάει τα παιδιά με τις κατάλληλες ερωτήσεις να εκφράσουν ότι γνωρίζουν για το σώμα. Σε ένα χαρτί Α3 στο κέντρο γράφει το θέμα και ακτινωτά καταγράφει τις ιδέες τους. Τα παιδιά ζωγραφίζουν κάτι σχετικό. Την επόμενη μέρα ξανασυζητούν το θέμα και τα ρωτάει τί θα ήθελαν να μάθουν για το σώμα και η νηπιαγωγός ενεργεί με τον ίδιο τρόπο. Τέλος ρωτάει τα παιδιά πώς θα μάθουν περισσότερα για το σώμα και καταγράφει σε ένα κατάλογο τις ιδέες των παιδιών. 

 

 

 

  

 

Δραστηριότητες

   Τα παιδιά σχεδίασαν το περίγραμμα του σώματος ενός αγοριού κι ενός κοριτσιού πάνω σε χαρτί του μέτρου κι έγραψαν τα μέρη του σώματος.

 

 Έγραψαν τα μέλη του σώματος

 

  • Κατεβάσαμε εικόνες από το διαδίκτυο και έγραψαν τις 5 αισθήσεις.

  •       Δανειστήκαμε από το δημοτικό σχολείο το πρόπλασμα του ανθρώπινου σώματος. Τα παιδιά παρατήρησαν τα εσωτερικά όργανα και κάποια βρήκαν ομοιότητες με τα εσωτερικά όργανα των ζώων π.χ. με το κατσικάκι ή το γουρουνάκι που έσφαξε ο παππούς τους.

 

  •        Μετρήσαμε το βάρος με την ζυγαριά και το ύψος τους   σε ράβδους   που μας έφερε για το κάθε παιδί ο κ. Γιάννης ο μαραγκός , πατέρας ενός νηπίου. Έγραψε το καθένα πάνω το όνομά του. Xρησιμοποιήσαμε  ως μονάδα μέτρησης λουρίδες μεγάλες και μικρές  ως υποδιαίρεση από γλασέ χαρτί. 

           Στο ολοήμερο τμήμα τα παιδιά χρησιμοποίησαν σχοινί και ως                        μονάδα μέτρησης   παλάμη και ως υποδιαίρεση                            δάχτυλα.  Ζωγράφισε το κάθε παιδί τον εαυτό του και έγραψε πόσες παλάμες και πόσα δάκτυλα έχει ύψος.

 

 

 

 

 

  •   Έγινε καταγραφή σε πίνακα αναφοράς διπλής εισόδου (δυο φορές) του βάρους και του ύψους για τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο. Τα παιδιά έκαναν συγκρίσεις μεταξύ των συμμαθητών τους και των ίδιων. Ποιος είναι ψηλότερος, ποιος βαρύτερος, πόσο πιο ψηλός είμαι από το φίλο μου, πόσο βάρος πρέπει να πάρω για να έχω το ίδιο βάρος με τη φίλη μου,  πόσο ψήλωσα σε ένα μήνα, ποιος ψήλωσε περισσότερο, κ.λ.π. Ταξινόμησαν τις ράβδους κατά ύψος ξεκινώντας από αυτή με το περισσότερο ύψος . Κόλλησαν την φωτογραφία τους το καθένα στη δική του ράβδο

          Τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος κατέγραψαν  επίσης το ύψος                  τους.

 

 

 

 

 

  • Καλέσαμε τον  πατέρα ενός παιδιού που είναι γιατρός , να μας μιλήσει για το ανθρώπινο σώμα. Τα παιδιά έμαθαν για τα χρόνια των σπουδών του, τη δουλειά του στο Κέντρο Υγείας,  περιστατικά που συμβαίνουν καθημερινά αλλά και έκτακτα. Είπε στα παιδιά τι πρέπει να προσέχουν ώστε να μην αρρωσταίνουν από τις ιώσεις, πόσο βοηθούν τα εμβόλια στην υγεία τους, τις ειδικότητες των γιατρών  και με τι ασχολείται ο καθένας τους. Φόρεσε την ιατρική ποδιά του και έδειξε διάφορα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι γιατροί, όπως  το στηθοσκόπιο, το οξύμετρο, το πιεσόμετρο, το σφυράκι και τι μετρούν. Τα παιδιά του κάθε τμήματος του χάρισαν δυο ομαδικές ζωγραφιές.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Κατεβάσαμε από το διαδίκτυο εικόνες σχετικές με τις ειδικότητες των γιατρών και τα παιδιά τις κατέγραψαν.

  •  Δανειστήκαμε από γειτονικό νηπιαγωγείο το ιατρείο. Το εξοπλίσαμε με τη στολή του γιατρού και της νοσοκόμας και με τα εργαλεία τους (ενέσεις, μικροσκόπιο, θερμόμετρο, γάζες, επιδέσμους, πιεσόμετρο, γάντια, μάσκες κ.λ.π.) καθώς και αφίσες σχετικές με το σώμα που μας έφερε ο γιατρός την ημέρα που μας επισκέφτηκε. Στις ελεύθερες δραστηριότητες τα παιδιά έπαιζαν τον παιδίατρο, τον μικροβιολόγο, τον καρδιολόγο, τον ορθοπεδικό. Μετρούσαν την πίεση, την θερμοκρασία. Έκαναν εμβόλια, έπαιρναν αίμα, το εξέταζαν στο μικροσκόπιο, έβαλαν επιδέσμους στα τραύματα, γύψο στο σπασμένο χέρι ή  πόδι , έκαναν εγχειρήσεις, έγραφαν συνταγές στους ασθενείς τους ώστε να πάρουν φάρμακα από το φαρμακείο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     ·         Γράψαμε ευχαριστήριο γράμμα στα παιδιά του γειτονικού νηπιαγωγείου για το ιατρείο που μας δάνεισαν και το στείλαμε ηλεκτρονικά στο mail του σχολείου τους καθώς και φωτογραφίες από το παιχνίδι τους στη γωνιά του ιατρείου.    

  •      Τα παιδιά σκέφτηκαν, να κάνουμε το μαγαζάκι μας φαρμακείο, ώστε οι ασθενείς να αγοράζουν από κει τα φάρμακα που τους γράφει ο γιατρός. Έφεραν από το σπίτι τους άδεια κουτιά από φάρμακα  (για τον πυρετό, τον λαιμό, τον βήχα, κ.λ.π), προϊόντα περιποίησης σώματος, όπως σαπούνι, αφρόλουτρο, σαμπουάν, οδοντόβουρτσα, οδοντόκρεμα, κρέμα προσώπου κ.λ.π. . Τα χωρίσαμε σε ομάδες, τα παιδιά κόλλησαν ετικέτες που ζωγράφισαν πάνω κάτι σχετικό με τη χρήση τους και τα τακτοποιήσαμε στο μαγαζάκι. Έγραψαν τον τιμοκατάλογο και κόλλησαν στο κάθε προϊόν μια αντίστοιχη εικόνα (π.χ. οδοντόβουρτσα εκεί που έγραψαν οδοντόβουρτσα) και σημειώσαμε τόσους κύκλους  στο καθένα όσους και η τιμή που συμφωνήσαμε.  Κάναμε ταμπέλες για το φαρμακείο και όπως κάθε φορά στο μαγαζάκι μας χρησιμοποίησαν  τα κέρματα του ενός λεπτού για τις αγοραπωλησίες τους. Αργότερα χρησιμοποίησαν και κέρματα των δύο και πέντε λεπτών. Έτσι όταν το προϊόν κόστιζε έξι τα παιδιά έμπαιναν στον προβληματισμό να βρουν με ποια από τα κέρματα που είχαν διαθέσιμα στο πορτοφόλι τους συμπλήρωναν το έξι αλλά και με πόσους άλλους τρόπους μπορούσαν να συμπληρώσουν το έξι ( π.χ. πέντε και ένα ή δύο και δύο και δύο ). Όταν συναντούσαν δυσκολίες ζητούσαν την βοήθεια όλης της τάξης. Ο /η φαρμακοποιός έδινε απόδειξη σε κάθε αγοραπωλησία και έγραφε τον αντίστοιχο αριθμό. Έτσι ο γιατρός έγραφε τη συνταγή , ο ασθενής πήγαινε στο φαρμακείο να αγοράσει τα φάρμακα και μετά στη γωνιά του κουκλόσπιτου για να αναρρώσει.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Καλέσαμε στο σχολείο μας την μητέρα ενός παιδιού που είναι οδοντίατρος να μας μιλήσει για δόντια. Τα παιδιά έμαθαν ότι για να γίνει κάποιος οδοντίατρος πρέπει να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο πέντε χρόνια, για τα νεογιλά δόντια, τα ονόματα και τη χρήση των δοντιών μας (κοπτήρες, κυνόδοντες τραπεζίτες), πώς και πότε να τα βουρτσίζουν , ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγουν και ποιες να προτιμούν για να έχουν γερά δόντια, είδαν εκμαγείο και διαπίστωσαν αν έχουν πλύνει σωστά τα δόντια τους με τη χρήση ενός χρωματισμένου υγρού. Έδειξε κάποια από τα εργαλεία που χρησιμοποιεί στο οδοντιατρείο. Είπε στα παιδιά να μην φοβούνται τον οδοντογιατρό γιατί υπάρχει τρόπος να μην πονέσουν.  Μοίρασε οδοντόβουρτσες στα παιδιά και κείνα της χάρισαν από μια ζωγραφιά το κάθε τμήμα.

 

 

 

 

  •  Γράψαμε λέξεις για τα δόντια 

 ·         Είδαμε dvd για το σώμα : Την καρδιά , τον εγκέφαλο, την πέψη, την αναπνοή, το αίμα, τις ηλικίες.

 ·         Είπαμε παροιμίες και αινίγματα για το σώμα

Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει, η γλώσσα του στάζει μέλι, το αίνιγμα της σφίγγας: τι είναι αυτό που στην αρχή περπατάει με τα τέσσερα πόδια μετά με τα δύο και μετά με τα τρία, ανοίγει ένα κλουβί και η τρυγόνα κελαηδεί, έχω ένα κουτί που έχει μέσα κάτι τι αν χαθεί το κάτι τι  τι το θέλεις το κουτί;

 

 

  • Έκαναν λεξικό με λέξεις σχετικές με το σώμα.

  • Έκαναν παζλ από εικόνες αγαπημένων τους βιβλίων σχετικά με το σώμα, καθώς και από εικόνες που κατεβάσαμε από το διαδίκτυο

 

 

 

 

 

  •       Ζωγράφισαν την κυρά Σαρακοστή και κόλλησαν πάνω όσπρια κι έτσι μιλήσαμε για την αξία της υγιεινής διατροφής.

 

· Καλέσαμε στο σχολείο μας την κα Χρύσα την διατροφολόγο. Η κ. Χρύσα μίλησε στα παιδιάπου έμαθαν ότι για να γίνει κανείς διατροφολόγος πρέπει να σπουδάσει τέσσερα χρόνια, τις ομάδες των τροφών, την σπουδαιότητα της διατροφής για την υγεία μας, ότι το πρωινό είναι πολύ σημαντικό  που δεν πρέπει να το παραμελούμε. Έκανε προτάσεις στα παιδιά τι μπορούν να τρώνε για  πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό , απογευματινό και βραδινό για να είναι γερά και δυνατά παιδιά και ποιες τροφές να προτιμούν και ποιές να αποφεύγουν. Για εμπέδωση έφερε εικόνες τροφών στα παιδιά να κάνουν κολλάζ και να τις χωρίσουν σε δυο ομάδες : τροφές που είναι υγιεινές και τροφές που πρέπει να αποφεύγονται.

 

 

 

 ·         Καλέσαμε στο σχολείο μας τον κ. Γιάννη τον γυμναστή δημοτικού σχολείου του Αλιβερίου. Μίλησε στα παιδιά για την δουλειά του στο σχολείο, τα χρόνια σπουδών του, την αξία της άσκησης για το σώμα μας, για διάφορες αθλητικές δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν τα παιδιά. Μετά Βγήκαμε όλοι στην αυλή και τα παιδιά έτρεξαν  και έπαιξαν παιχνίδια σύμφωνα με τα παραγγέλματα και τις οδηγίες του κ. Γιάννη. Τέλος του χάρισαν  από μια ζωγραφιά το κάθε τμήμα.        Οργανώσαμε αθλήματα στην αυλή όπως τρέξιμο και με εμπόδια, άρση βαρών με τις ράβδους και τα πλαστικά τούβλα

 

 

 

 

Διαβάσαμε τα βιβλία:

Το σώμα μας, ΑΣΕ Α.Ε.

Εικόνες από το ανθρώπινο σώμα ,Εκδ. Μοντέρνοι Καιροί,

Tα πάντα για τους ανθρώπους,

Για να γνωρίσεις το σώμα σου , εκδ. Μίνωας,

Το ανθρώπινο σώμα και τα μυστικά του, εκδ. Στρατίκη,

Το πρώτο βιβλίο για το σώμα μου , εκδ. Σαββάλα,

Το σώμα μου εκδ. Σύμπαν ,

Δεν φοβάμαι ?το νοσοκομείο, εκδ. Μοντέρνοι καιροί,

Δεν φοβάμαι ?τον οδοντογιατρό, εκδ. Μοντέρνοι καιροί,

Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε, εκδ. Μεταίχμιο,

Όλα μην τα τρως γιατί θα γίνεις παχουλός, εκδ. Άγκυρα,

Ο Φοίβος πηγαίνει στο γιατρό, εκδ. ΚΕΝΤΙΚΕΛΕΝΗ,

Ο Μάκης ο Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι, εκδ. Άμμος,

Το Αλφαβητάρι των δοντιών ,Εθνικό  και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,

Η Γούπη και το καινούργιο δοντάκι, εκδ. Χαντζηλάκος,

Ο γύρος του κόσμου με ένα δοντάκι, Μεταίχμιο,

Η οδοντογλυφίδα που έγινε οδοντογλυφίδα, εκδ., Πατάκη,

Ο Αργύρης το ποντικάκι και η συμμορία της Τεριδόνας εκδ., Ελληνικά Γράμματα,

Ο οδοντογιατρός Ιππόλυτος Ιπποπόταμος εκδ., Πατάκη,

Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας, Καλέντης

Γνωρίζω το σώμα μου μέσα από την τέχνη, εκδ. Μεταίχμιο,

Τα κυκλαδικά ειδώλια ζωντανεύουν, εκδ. Νέοι Ακρίτες.

 

 

·          Το σώμα στην τέχνη

Τα παιδιά παρατήρησαν εικόνες με έργα τέχνης .

Κυκλαδικά ειδώλια ,αρχαιοελληνικά αγάλματα,πίνακες ζωγραφικής όπως την Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, κραυγή του Μούνσκ και γυναικεία πορτρέτα του Πικάσο ,γλυπτά του

 Αλμπέρτο Τζακομέτι 

Ο άνθρωπος που δείχνει και ο άνθρωπος που περπατάει. 

 Έκαναν με πηλό το κυκλαδικό ειδώλιο το αινιγματικό χαμόγελο και φιγούρες που αθλούνται. Με πλαστελίνη έκαναν την κομψή μητρότητα και τον άνθρωπο που δείχνει του Αλμπέρτο Τζακομέτι. Ζωγράφισαν την Μόνα Λίζα και  πορτρέτα των φίλων τους. Παίξαμε το παιχνίδι μια παλάμη μια φορά και εκφράστηκαν δημιουργικά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 ·              Όταν ολοκληρώσαμε το Πρόγραμμα οργανώσαμε συγκέντρωση γονέων στο σχολείο μας με θέμα την παρουσίαση του Προγράμματος Αγωγής Υγείας: «Το σώμα μας». Καλέσαμε τον κ. Δημήτρη, γιατρό και πατέρα ενός παιδιού του σχολείου μας,  ο οποίος μίλησε στους γονείς για τις ιώσεις, τα εμβόλια, τις αλλεργίες και πώς μπορούν να προστατέψουν τα παιδιά τους. Οι γονείς έθεσαν ερωτήματα και απορίες σχετικές με την υγεία των παιδιών και έλαβαν τις κατάλληλες απαντήσεις. Τέλος οι εκπαιδευτικοί παρουσιάσαμε τις δραστηριότητες των παιδιών με προβολή powerpoint. Oι γονείς είδαν τα έργα των παιδιών που εκθέσαμε στο κάθε τμήμα με την βοήθεια των παιδιών.  

 

 

 

  • Το πρόγραμμα αυτό το παρουσιάσαμε οι νηπιαγωγοί του σχολείου μας στην Επιμορφωτική Ημερίδα που οργάνωσε η Σχολική Σύμβουλος 5ης Περιφέρειας τον  Ιούνιο 2013 στην Χαλκίδα σε συναδέλφους μας νηπιαγωγούς του νομού. 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το θέμα κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών. Έδωσε την δυνατότητα να προσεγγίσουν στόχους που συνδέονται με όλες τις περιοχές του αναλυτικού προγράμματος.
Τα παιδιά συνεργάστηκαν και τα μεγαλύτερα βοηθούσαν τα μικρότερα.

.  Διαβάσαμε βιβλία  σχετικά με το σώμα, είδαμε φωτογραφικό υλικό
.  Εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους
.  Παρακολούθησαν
dvd με τις λειτουργίες του 
.  Προέκυψαν εικαστικές δημιουργίες αφήνοντας μυαλό και σώμα να   εκφραστεί
.  Προσέγγισαν θεωρητικά και πρακτικά τα αθλήματα έπαιξαν και ανακάλυψαν τις δυνατότητες του σώματος τους
 .  Δημιουργήθηκαν γωνιές όπως το ιατρείο και το φαρμακείο που   συντέλεσαν στην κατάκτηση των γνώσεων.

 

.  Τα παιδιά προσκάλεσαν ειδικούς να μιλήσουν όπως παθολόγο, οδοντίατρο,γυμναστή και διατροφολόγο και ήρθαν σε επαφή με τον κόσμο των ενηλίκων.
.  Έγιναν καταγραφές σε πίνακες αναφοράς και διπλής εισόδου.
.  Έκαναν μετρήσεις (βάρος , ύψος) ομαδοποιήσεις, ταξινομήσεις και απαρίθμησαν αντικείμενα.
.  Χρησιμοποίησαν την τεχνολογία ως μέσον επικοινωνίας και ως πηγή πληροφοριών.
.  Η συνεργασία με την κ. Σχολική Σύμβουλο ,την κ.υπεύθυνη των Σχολικών Δραστηριοτήτων και με τους γονείς αποτέλεσε σημαντικό κομμάτι για την εξέλιξη και υλοποίηση του προγράμματος.

January 2021
M T W T F S S
week 53 1 2 3
week 1 4 5 6 7 8 9 10
week 2 11 12 13 14 15 16 17
week 3 18 19 20 21 22 23 24
week 4 25 26 27 28 29 30 31