Επικοινωνία

Διεύθυνση: Αλιβέρι
  Εύβοια
  34500
  Ελλάδα
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  
Τηλέφωνο: 22230 22851
Fax: 22230 22851

Ελιά-λάδι

Θεματική ενότητα:"Ελιά-λάδι"

 Τμήμα Ολοήμερο , Νηπιαγωγοί : Γκοτζαμάνη Σοφία

                                                        Τάτσιου Στέλλα

Στόχοι: 

Να γνωρίσουν την διατροφική αξία της ελιάς και του λαδιού,

Να αντιληφθούν την  αξία της ελιάς στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου από τα αρχαία χρόνια έως και σήμερα

Να γνωρίσουν παράγωγα προϊόντα όπως το σαπούνι, τη μαργαρίνη, φάρμακα ,καλλυντικά. 

Να εμπλακούν σε μαθηματικές δραστηριότητες,

Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους σχετικά με την ελιά και το λάδι και να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο

Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά, και να βγάλουν τα συμπεράσματά τους (λάδι, νερό , μέλι, ξίδι) 

Να ψάξουν στο χάρτη της Ελλάδας τα μέρη που παράγουν την ελιά και το λάδι,

Να γνωρίσουν την ελιά και το λάδι στην μυθολογία και την θρησκεία,

Να ενθαρρυνθούν να γράφουν όπως μπορούν.

Κάποια παιδιά είπαν ότι πήγαν το Σαββατοκύριακο στο χωράφι και μάζεψαν ελιές με τους γονείς τους και μετέφεραν την εμπειρία τους στους συμμαθητές τους Αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα για την ελιά και το λάδι

 Καταγράφηκαν οι γνώσεις των παιδιών σχετικά με την ελιά και το λάδι και τι θέλουμε να μάθουμε. 

 

Παρατήρησαν εικόνες με την ελιά στον ελαιώνα και το λιοτρίβι,

καθώς και εικόνες από την ελιά στη διατροφή μας και διακοσμήσαμε τα ταμπλό της τάξης μας.

 

 Κάναμε κολλάζ με φύλλα ελιάς,

και με τύπωμα πατάτας βάλαμε τα φύλλα της ελιάς 

 Καταγράψαμε τα προϊόντα της ελιάς

 

 Γράψαμε σύνθετες λέξεις,


Ζυγίσαμε στη ζυγαριά ελιές ,

Ομαδοποίησαν τις ελιές ανάλογα με το χρώμα τους,

 μετρήσαμε ελιές και βάλαμε το σωστό αριθμό

 Σε κλαδάκι ελιάς μέτρησαν τις ελιές και έγραψαν τον αντίστοιχο αριθμό

Ζωγράφισαν τη σωστή ποσότητα από ελιές δίπλα στον κάθε αριθμό

Έπαιξαν με το ζάρι , και το κάθε παιδί ανάλογα έπαιρνε τοσες ελιές όσες και οι   βούλες του ζαριού που του τύχαινε .

Φυσικές  επιστήμες-φυσικές ιδιότητες του λαδιού

Πειραματίστηκαν αναμειγνύοντας το λάδι με άλλα υλικά όπως νερό, ξίδι, μέλι, έκαναν υποθέσεις και έβγαλαν τα συμπεράσματά τους σχετικά με τις φυσικές ιδιότητες τους (βαρύ ελαφρύ)

Είπαμε για την χρήση του λαδιού από τα αρχαία χρόνια που χρησιμοποιούσαν στον φωτισμό φανούς ? λαδοφάναρα . Ανάψαμε και το καντηλάκι (εύφλεκτο)

Μιλήσαμε για την ελιά και το λάδι στη θρησκεία:

Στη βάφτιση η νονά αλείφει το μωρό με το λάδι,

Ανάβανε τα καντηλάκια στην εκκλησία με το λάδι,

και ο Χριστός πριν τον συλλάβουν ξεκουράστηκε κάτω από μια ελιά και όταν δάκρυσε το δάκρυ έπεσε στην ρίζα της ελιάς . (ευλογημένο δέντρο.)

 

 

 

 Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα την ελιά.

 

Καταγράψαμε ότι βλέπαμε στον πίνακα του Θεόφιλου ? Το μάζεμα της ελιάς ?

Είπαμε το μύθο της θεάς Αθηνάς και του Ποσειδώνα ,πως πήρε το όνομά της η Αθήνα,  τις γιορτές και τους αγώνες που έκαναν οι Αθηναίοι προς τιμήν της και τα έπαθλα που έπαιρναν οι νικητές (αγγείο με λάδι και στεφάνι ελιάς)

Έκαναν το δικό τους αγγείο

και στεφάνι ελιάς.

 

Eίδαμε dvdμε την ιστορία της κιβωτού του Νώε που κατεβάσαμε από το διαδίκτυο ,που ο Νώε διαπίστωσε ότι η στεριά είναι κοντά , όταν επέστρεψε με κλαδί ελιάς το περιστέρι που άφησε να πετάξει.

Κάναμε το παζλ με την κιβωτό του Νώε.

 Έφεραν  ελιές και λάδι , και παράγωγα προϊόντα όπως σαπούνι, μαργαρίνη πάστα ελιάς, κλ.π. Τα παρατήρησαν, τα μύρισαν, γεύτηκαν τα φαγώσιμα και εμπλουτίσαμε το μαγαζάκι μας.

 

Αποφασίσαμε να κάνουμε κέικ με την μαργαρίνη. Βρήκαμε στο διαδίκτυο τη συνταγή  και την άλλη μέρα συγκεντρώσαμε και τα υπόλοιπα   υλικά. Τα καταγράψαμε (μαργαρίνη , ζάχαρη, αυγά, γάλα, βανίλιες,   και αλεύρι που φουσκώνει μόνο του) .

Προχωρήσαμε στην εκτέλεση. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι με τη μείξη των υλικών δημιουργήθηκε ένα νέο, διαφορετικό  υλικό, η ζύμη για το κέικ. Το βάλαμε στο φούρνο και είδαμε ότι μετά από λίγο φούσκωσε ,αυξήθηκε ο όγκος του και άλλαξε το χρώμα του. 

Ψήσαμε ψωμί το νοστιμίσαμε με λάδι και ρίγανη και το γευτήκαμε με ελιές και πάστα ελιάς.

Είπαμε αινίγματα:

1) Από κλαδάκι κρέμεται

Στην αγορά πουλιέται

Το εξωτερικό της τρώγεται

Το μέσα της πετιέται.

Τι είναι;

               Η ελιά.

2) Της σοφίας η θεά

σύμβολο έχει την ελιά .

 Ποια είναι; Η Αθηνά 

 

και παροιμίες: 

 

Μη ρίχνεις λάδι στη φωτιά.

Του χάρισαν της ελιάς το μέσα και του αβγού το απ? έξω.

Βάλε ελιά για τα παιδιά σου και μηλιά για την κοιλιά σου  .

 Διαβάσαμε ποιήματα ,

Ε σεις στεριές και θάλασσες

τ? αμπέλια κι οι χρυσές ελιές
ακούτε τα χαμπέρια μου
μέσα στα μεσημέρια μου

"Σ? όλους τους τόπους κι αν γυρνώ
μόνον ετούτον αγαπώ!"

  Οδυσσέας Ελύτης

Η ΕΛΙΑ 
(Κωστής Παλαμάς)

Είμαι του ήλιου η θυγατέρα,

η πιο απ' όλες χαϊδευτή?

χρόνια η αγάπη του πατέρα

σ' αυτό τον κόσμο με κρατεί. 

 

Όσο να πέσω νεκρωμένη,

αυτόν το μάτι μου ζητεί.

Είμαι η ελιά η τιμημένη!  
 

Δεν είμαι ολόξανθη, μοσχάτη,
τριανταφυλλιά ή κιτριά?
θαμπώνω της ψυχής το μάτι
για τ' άλλα μάτια είμαι γριά. 
Δε μ' έχει αηδόνι ερωμένη,
μ' αγάπησε μία θεά.
 Είμαι η ελιά η τιμημένη!   

Όπου κι αν λάχω κατοικία,

δε μ' απολείπουν οι καρποί?

ως τα βαθιά μου γηρατεία

δε βρίσκω στη δουλειά ντροπή. 

Μ' έχει ο Θεός ευλογημένη

κι είμαι γεμάτη προκοπή. 

Είμαι η ελιά η τιμημένη!  

Φρίκη, ερημιά, νερό και σκότη

τη γη εθάψαν μια φορά?

πράσινη αυγή με φέρνει πρώτη

στο Νώε η περιστερά.

Όλης της γης είχα γραμμένη

την εμορφιά και τη χαρά.

Είμαι η ελιά η τιμημένη!  

 Εδώ στον ίσκιο μου από κάτου

ήρθ' ο Χριστός ν' αναπαυθεί?

κι ακούστηκε η γλυκιά λαλιά του

λίγο προτού να σταυρωθεί.

Το δάκρυ του, δροσιά αγιασμένη,

έχει στη ρίζα μου χυθεί.   

Είμαι η ελιά η τιμημένη!    

 Και φως πραότατο χαρίζω

Εγώ στην άγρια τη νυκτιά?

τον πλούτο πια δεν τον φωτίζω,

συ μ' ευλογείς, φτωχολογιά.  

Κι αν απ' τον άνθρωπο διωγμένη,

θα φέγγω μπρος στην Παναγιά.   

Είμαι η ελιά η τιμημένη!

 

Aκούσαμε και τραγουδήσαμε τραγούδια με θέμα την ελιά-λάδι:

 Ντίλι ντίλι, ,

 Της ελιάς τα φυλλαράκια   

 Εσείς στεριές και θάλασσες.          

 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Μέσα από τις δραστηριότητες που οργανώθηκαν και την επαφή με τα υλικά που συγκεντρώθηκαν στην τάξη, τα παιδιά γνώρισαν την ελιά και τα προϊόντα της ,τα οποία χρησιμοποίησαν και γεύτηκαν , εμπλουτίζοντας έτσι τις εμπειρίες τους.

Παρακολούθησαν την ιστορία της ελιάς διαχρονικά και εκτίμησαν την αξία της και την προσφορά της  στην διατροφή ,την οικονομία  και  τον πολιτισμό.

Παρατηρήσαμε  πίνακες ζωγραφικής μεγάλων ζωγράφων, αγγεία αρχαιοελληνικά, διαβάσαμε ποιήματα , ακούσαμε τραγούδια με θέμα την ελιά.

Εκφράστηκαν καλλιτεχνικά και δημιούργησαν τις δικές τους κατασκευές .

Εμπλούτισαν τον προφορικό τους λόγο, με σχετικό λεξιλόγιο και εξάσκησαν το γραπτό μέσα από συνταγές ,λίστες παροιμίες και αινίγματα.

Πραγματοποίησαν με φυσικά υλικά μετρήσεις συνόλων ,βάρους και παρατήρησαν διαφορές και ομοιότητες στα υλικά .

Γνώρισαν τις φυσικές ιδιότητες του λαδιού ,σε σχέση με άλλα υλικά  (νερού, μελιού) ελαφρύ, εύφλεκτο, λιπαντικό.

Έμαθαν τη διαδικασία συγκομιδής της ελιάς , τη συνδύασαν με την εποχή και τους κύριους παραγωγικούς τόπους στην Ελλάδα.

 

 

March 2024
M T W T F S S
week 9 1 2 3
week 10 4 5 6 7 8 9 10
week 11 11 12 13 14 15 16 17
week 12 18 19 20 21 22 23 24
week 13 25 26 27 28 29 30 31